تفکرات غلط لیزر موهای زائد

تفکرات غلط لیزر موهای زائد

تفکرات غلط لیزر موهای زائد

این روزها لیزر موها به محبوب‌ترین و قطعی‌ترین روش از بین بردن موهای زائد تبدیل شده است. نه تنها خانم‌ها، بلکه مردان بسیاری نیز که از خارش همیشگی و ناراحتی ناشی از اصلاح،‌ تیغ زدن و یا موم انداختن موهای بدن، صورت و گردن خسته شده‌اند، به سراغ لیزر می‌روند تا از شر موهای زائد خود خلاص شوند. از این روش در همه مناطق بدن می‌توان استفاده کرد. اما انتخاب لیزر و اپراتور مناسب از عوامل اصلی موفقیت این روش در از بین بردن دائمی موها است. از خوبی‌های لیزر نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما در این مطلب می‌خواهیم به بررسی عوارض لیزر موهای زائد بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

چرا لیزر عوارض دارد؟

لیزر دستگاهی است که پرتوهای نور را موازی می‌کند و به صورت باریکه‌ای کوچک از نور تشدید شده به بیرون می‌فرستد. همه پرتوهای لیزر طول موج و انرژی یکسانی دارند. بسته به کاربرد لیزر، انرژی و طول موج لیزرها می‌تواند متفاوت باشد. در دستگاه لیزر موهای زائد نیاز است که ملانین، رنگدانه موجود در پوست و مو، توسط لیزر جذب شود. در پیاز و ساقه مو این رنگدانه بیشتر است. با برخورد لیزر به پوست، رنگدانه‌های ساقه و پیاز مو بیشتر از پوست آسیب می‌بیند و همین آسیب باعث می‌‌شود که دیگر موها رشد نکنند. لیزر در عبور از لایه سطحی پوست به ریشه مو، ملانین موجود در آن را نیز به مقدار کمی جذب می‌کند و همین باعث می‌شود شاهد آسیب دیدن خفیف پوست نیز باشیم.

شایع‌ترین عوارض لیزر چیست؟

با اینکه در کل لیزر موها، روشی نسبتا ایمن و کم‌خطر به حساب می‌آید و با پیشرفت روزافزون دستگاه‌های لیزر شاهد کیفیت بهتری از آنها هستیم، اما همچنان ممکن است به دلایل مختلف شاهد عوارضی چند باشیم. برخی از این دلایل طبیعی هستند و اغلب به سرعت رفع می‌شوند و برخی دیگر عوامل انسانی هستند که با توجه به مهارت اپراتور، کیفیت تمیزی مکان و ابزار و وسایل و عمل نکردن به توصیه‌های مراقبتی بعد از انجام لیزر ممکن است بروز کنند. در اینجا به برخی از این عوارض و علل آنها اشاره می‌کنیم.

درد، قرمزی و التهاب

بعد از انجام لیزر موها، کمی آسیب دیدن پوست طبیعی است. تخریب فولیکول‌ها در اثر لیزر می‌تواند قرمزی و التهاب ایجاد کند و ممکن است پوست شما نسبت به لمس حساس شود. این امر قابل پیشگیری نیست و از عوارض لیزر موهای زائد به شمار می‌آید اما معمولا به سرعت برطرف می‌شود. می‌توان با استفاده از کمپرس سرد و استروئیدهای موضعی این عارضه را کاهش داد.

لیزر شبیه سوزنی که از پوست عبور کند باعث ایجاد درد در محل می‌شود. این درد بسته به منطقه لیزر شده، لطافت یا کلفتی و رنگ پوست و همچین نازکی یا ضخامت مو می‌تواند متفاوت باشد. گاهی برای کاهش درد از داروهای بی‌حسی استفاده می‌شود. استفاده از این داروها دقت و زمانبندی خاص خود را می‌طلبد و معمولا عوارضی نیز ایجاد می‌کند، به همین دلیل توصیه نمی‌شود. بهتر است برای کاهش درد از روش‌های موثر خنک‌سازی حین انجام لیزر و کمپرس سرد بعد از آن استفاده شود.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن نیز یکی دیگر از عوارض طبیعی لیزر موها است. این عارضه خفیف به ندرت ایجاد می‌شود و با مراقبت به سرعت از بین می‌رود. استفاده به موقع از کرم و پمادهای مناسب می‌تواند مانع از تبدیل این خشکی‌های پوست به زخم و اسکار شود.

 تغییر در رنگ پوست

گاه ممکن است رنگ پوست در اثر لیزر به صورت خفیف تغییر کند. بسته به رنگ پوست افراد این تغییر می‌تواند به صورت تیره‌تر شدن یا روشن‌تر شدن پوست ناحیه لیزر شده خود را نشان دهد. تیره‌تر شدن رنگ پوست به دلیل افزایش رنگدانه‌ها را هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. در صورتی که رنگدانه‌ها کاهش یابند، رنگ پوست روشن‌تر می‌شود که آن را هایپوپیگمنتیشن می‌نامند. هر دوی این عوارض معمولا طی چند هفته برطرف می‌شوند.

آسیب به چشم

انواع مختلف لیزر یکی از ابزارهایی هستند که در صورت استفاده ناصحیح از آنها می‌توانند آسیب‌های جدی به چشم وارد کنند. برای استفاده از لیزرهایی که معمولا به صورت اسباب‌بازی عرضه می‌شود نیز باید احتیاط لازم را به خرج داد. برای کم کردن عوارض لیزر موهای زائد، هر دو مراجعه کننده و اپراتور حتما باید هنگام لیزر از عینک محافظ استفاده کنند. در این صورت هیچ خطری چشم افراد را تهدید نخواهد کرد.

خطر عفونت‌های پوستی

یکی از عوارض لیزر موها می‌تواند ایجاد عفونت باکتریایی یا تبخال در پوست باشد. این عارضه بسیار نادر است و در صورت ایجاد آن حتما باید با کلینیک و متخصص مربوطه تماس گرفته و درمان‌های لازم را دریافت کنید.

جوش و آکنه

از عوارض کمتر شایع دیگر لیزر ایجاد جوش و آکنه به‌ویژه در نواحی تناسلی و زیر بازو است. در صورت مواجهه با این عارضه نیز حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و از کرم‌های مناسب برای برطرف شدن آنها استفاده کنید.

پرموئی یا هایپرتریکوز بعد از لیزر

احتمال داده می‌شود که به دلیل استفاده نادرست متخصص از لیزر، رشد موها تحریک شده و دچار عارضه پرموئی شوید. در صورتی که با تحریک گرما فولیکول‌های نهفته فعال شوند، موهای نازک و ظریف با دریافت انرژی رشدشان تحریک شده و ضخیم می‌شوند. اگر گرمای مناسب برای تخریب فولیکول‌ها اعمال نشود، برای بازسازی خود دست به کار می‌شوند و پرموئی رخ می‌دهد. به همین دلیل است که لیزر برای برطرف کردن موهای ظریف و نازک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برای از بین بردن این عارضه حتما بهترین کلینیک پوست و مو و ماهرترین متخصص انجام این کار را انتخاب کنید.

تاثیر لیزر موهای زائد در ناباروری

با توجه به اینکه شدت تابش لیزر مناسب موها است و تنها روی سطح پوست اثر می‌گذارد، احتمال رسیدن پرتو به اندام‌های تناسلی، رحم و تخمدان‌ها تقریبا صفر است. پس ناباروری نمی‌تواند از عوارض لیزر موهای زائد باشد. تحقیقات نیز تا کنون موید همین ادعا است.

 خطر سرطان در لیزر موهای زائد

تا کنون تحقیقات ارتباط لیزر موهای زائد با بروز سرطان را اثبات نکرده است. حتی گاهی لیزر برای درمان سرطان پوست در مراحل اولیه‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوختگی و تاول

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است به دلیل عدم مهارت کافی و سهل‌انگاری اپراتور رخ دهد سوختگی و تاول است که خطر بروز این عارضه نیز با یک انتخاب درست می‌تواند صفر شود. در صورت بروز سوختگی از کمپرس سرد و پمادهای مناسب سوختگی استفاده کنید.

اسکار و زخم

دقیقا مثل مورد قبل، ایجاد زخم و اسکار در لیزر کاملا بستگی به نحوه استفاده متخصص از دستگاه لیزر دارد. در صورت مهارت کافی و دقت لازم توسط انجام دهنده لیزر، احتمال وقوع این مورد نیز به صفر می‌رسد. خود شما نیز حتما باید توصیه‌های مراقبتی بعد از انجام لیزر را جدی بگیرید تا با عوارض ناخواسته این چنینی مواجه نشوید.

و در آخر

لیزر موهای زائد در کنار همه مزایا و اثرات مثبتی که در بهبود کیفیت زندگی شما ایجاد می‌کند، می‌تواند با عوارضی آزاردهنده همراه باشد. در صورت دقت لازم در انتخاب لیزر مناسب پوست و متخصص کاربلد می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید و از فواید آن لذت ببرید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *